Voor veel van onze spelers is deelnemen aan activiteiten allesbehalve een evidente zaak. Ze leven al lang in een sociaal isolement bijvoorbeeld, of zijn vooral bezig met het dagelijks overleven. Alleen al de aanwezigheid van andere mensen kan voor hen een flinke drempel vormen. Een Younited training is een ongedwongen en veilige omgeving waarbinnen spelers met hun coaches werken rond heel wat onderwerpen. Toch kunnen er af en toe conflicten ontstaan. Wij gaan hier graag dieper in op drie zaken:
Een inzicht in de fases van een conflict
LSCI: een gesprekstechniek om in crisissen te gebruiken
Tips en handvaten
EEN INZICHT IN DE FASES VAN EEN CONFLICT
Een crisis verloopt in verschillende fases. Het is slechts in de aanloop en de afloop van een aanval dat je erin zult slagen voldoende rust te creëren om tot een deftig gesprek te komen. Zit je in de kritieke fases, dan zul je moeten wachten tot er terug rust is om verdere stappen te ondernemen.
De speler gaat een strijd aan of belandt in een machtsstrijd, hij is gespannen, gefrustreerd… Als coach is het van belang om je groep te observeren en spanningen tussen spelers op te merken. Deze fase speelt zich ook buiten de activiteiten en werking af! Wat spelers in hun dagelijkse leven beleven, nemen ze mee naar de training.
Wat te doen?
Als je het aankomende conflict in deze fase opmerkt, kun je als coach met de spelers in kwestie of met alle spelers over de ‘in de lucht hangende’ spanning praten. Je kunt het conflict op die manier voorkomen door samen naar een oplossing te zoeken voor de spanning iemand teveel wordt.
De spanning stijgt, de speler wordt woedend, vuisten worden gebald. Hij gaat vechten, vluchten of bevriezen.
Vb. In een wedstrijd die reeds op het randje af van te fysiek verloopt gaat de keeper met zijn voet vooruit naar de bal. Het is duidelijk dat het hem niet kan schelen of hij een stukje vlees mee heeft. De speler van de tegenpartij wordt geraakt en draait zich met gebalde vuist om….
Wat te doen?
Tijd voor een directe, duidelijke tussenkomst van de coach. Indien je niet ingrijpt, zal de agressie escaleren. De spelers apart nemen en rust creëren.
Hoe stress verminderen?
maak oogcontact, naam van de speler uitspreken
gevoelens erkennen
nabijheid, naast de persoon zitten!
duidelijke taal hanteren
Humor
rustig ademhalen, mensen laten focussen op hun buikademhaling
met de betrokken personen een andere ruimte opzoeken (liefst buiten)
De speler zoekt een uitweg voor zijn emoties, de ketel kookt over: vernieling, geweld, schreeuwen… De speler beseft niet wat hij doet (bewustzijnsvernauwing).
Wat te doen?
Elke poging tot gesprek kan het erger maken. Beperk je tot het zorgen voor de veiligheid van de speler, de groep en vergeet jezelf ook niet. Probeer de speler te isoleren van de anderen. Blijf aanwezig.
Alles lijkt normaal maar de speler staat nog scherp. De emoties zijn nog niet weggeëbd.
Wat te doen?
Verkeerde interventies kunnen plots geweld tot stand brengen. In deze fase worden de meeste fouten gemaakt. Probeer niet te snel tot een gesprek over te gaan. Gun de speler tijd en ruimte. Beperk je tot aanwezig zijn. Wees letterlijk nabij. Deze fase kan lang duren. Probeer eerst non-verbaal contact te maken.
Wat heb je met de speler besproken?
Tijdens een individueel gesprek vraag je de speler wat hij van jou verwacht in geval van conflict of wanneer hij zich verliest in zijn emoties. Heeft hij graag dat zijn coach hem meteen opzoekt of verkiest hij 15 minuten alleen af te koelen? Over deze informatie als coach beschikken helpt om het juiste ritme en een gepaste toon te vinden om op kritieke momenten opnieuw ‘nabij’ de speler te komen.
De speler voelt schuld, schaamte, verdriet … Hij of zij staat terug open voor interventies van de coach om dit te verwerken.
Wat te doen?
Dicht bij de speler gaan, troost bieden.
Nabespreking:
Gevoelens van de speler erkennen
Je eigen gevoelens benoemen
Respect tonen voor het standpunt van de speler
Duidelijkheid biedt veiligheid: duidelijk zeggen wat je verwacht
Het probleem gemeenschappelijk maken ‘wij-formuleringen’
Focus op de oplossing ipv op het probleem
LCSI: EEN GESPREKSTECHNIEK OM IN CRISISSEN TE GEBRUIKEN
LSCI staat voor ‘Life Space Crises Intervention’, het is een gesprekstechniek om om te gaan met mensen die grensoverschrijdend gedrag stellen. De reacties van de speler in crisis worden gebruikt om: gedrag te veranderen zelfvertrouwen te vergroten angst te verminderen begrip en inzicht in het eigen gedrag, eigen gevoelens en die van anderen te verhogen.
Tijdens een crisissituatie gaan we met de speler de gevoelens van de speler trachten te verbinden met zijn gedrag. Van zodra we het gevoel weten te verbinden met het gedrag, en als de speler dit inzicht accepteert, dan zal hij/zij minder geneigd zijn om dit gevoel opnieuw te uiten in destructief gedrag. In LSCI vertrekken we vanuit de conflictcyclus. Dit wil zeggen: een gebeurtenis lokt stress uit bij een speler, wat aanleiding geeft tot gevoelens en angst. Daarop volgt gedrag, vaak negatief gedrag wat op zijn beurt (negatieve) reacties van zijn medespelers, tegenstanders, scheidsrechters, supporters,... uitlokt, die weer als een bron van stress kunnen worden ervaren. Wanneer deze conflictcyclus verschillende keren na elkaar wordt doorlopen komt men in een crisis terecht.
Ontladen
Neem je speler apart, breng hem naar een zo rustig mogelijke en veilige ruimte, biedt rust. Zit naast de speler.
Tijdlijn
Laat je speler de gebeurtenissen vertellen. Vraag naar wat er is gebeurt. Luister onvoorwaardelijk. Probeer de tijdslijn van de gebeurtenis in kaart te brengen. We starten de wedstrijd. Wat bespraken we voor de wedstrijd samen? Hoe verliepen de eerste minuten? Wanneer vond de eerste overtreding plaats. Wat voor een fout werd er gemaakt? Vraag niet waarom iets gebeurd is.
Centrale thema
Wat riep dat bij je op? Wat gebeurde er met je? Vb. rechtvaardiging van schadelijk gedrag: Toernooi in het kader van fairplay? Mijn ***! Ik kan mij toch niet laten doen?
Inzicht creëren
De coach formuleert het thema in aangepaste taal en tracht inzicht te creëren door het gedrag uit te leggen via de conflictcyclus. Je voelde je dus onrechtvaardig behandelt?
Transfer
Coach maakt afspraken met de speler rond de situatie, wat als deze zich nogmaals voordoet? Coach maakt afspraken met de speler over zijn terugkeer naar de groep. Hoe zal de coach en of de speler het voorval aan de andere spelers toelichten?
Tot slot: Indien het niet lukt om een volledig gesprek te voeren kan het toch waardevol zijn om een aantal stappen te nemen en/of op zijn minst rekening te houden met waardevolle principes zoals het niet meteen stellen van ‘waarom deed je dat nu?’ vragen.
TOT SLOT, NOG EEN PAAR TIPS EN HANDVATEN
Hoe een agressieve situatie benaderen?
Vanuit een buikgevoel proberen de situatie inschatten?
Rustig en zelfzeker blijven.
Afstand houden, veiligheid garanderen voor jezelf en de groep.
Proberen het gedrag te benoemen, niet de persoon.
Impact op jezelf absoluut niet onderschatten. Deel en bespreek je gevoel bij de situatie met je collega’s.
Wanneer sturen we iemand naar huis?
Als de veiligheid van de persoon, de groep, of de omkadering niet gegarandeerd kan worden.
Wanneer de speler weigert om met de coaches of met de rest van de ploeg een relatie aan te gaan, dan is de hefboom ook ineens weg.
Zorg ervoor dat je als coaches elkaar steunt in de beslissing.
Zorg ervoor dat iemand uit de omkadering de beslissing kan brengen, los van de personen die nog in relatie moeten gaan.